Hírek

A Kenyérpusztítók alapkérdése rendkívül aktuális a 21. században
2023. 09. 21.
A Kenyérpusztítók alapkérdése rendkívül aktuális a 21. században
A Kenyérpusztítók alapkérdése rendkívül aktuális a 21. században

Interjú Lázár Balázs színművésszel

A SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozatunk szeptember 24-én Oláh János: Kenyérpusztítók című darabjával folytatódik. A darab kapcsán az előadás rendezőjével, Lázár Balázzsal beszélgettünk.

Miről szól Oláh János Kenyérpusztítók című darabja?

A Kenyérpusztítókat az első magyar abszurdként tartják számon, 1971-ben rendezte meg Ruszt József. Mint minden abszurdnál - így például Beckettnél is - megszokhattuk, hogy a figurák igazából nem jutnak el sehonnan sehová. Nagyon szeretnének kitörni Oláh János darabjában is egy szobából, az ajtón ki is mennek, de mindig visszatalálnak. Igazából nem tudjuk meg, hogy hova indulnak, de mindenki el akar menni valahova. Mindenki bizalmatlan, igazából nincs egy egyenesvonalú történet, hanem egy egyhelyben forgásról beszélhetünk.

Mi fogott meg a történetben annyira, hogy színpadra állítsd?

A történet a szocializmus zárt világában játszódik, ebben a világban is íródott. Az 1971-es rendezésben még fülek is voltak a színpadon, mert ebben a zárt világban megfigyelték az embereket. S ez a megfigyelés fogott meg benne, ami a 21. században önkéntessé vált az önmegfigyelő és önfeljelentő készülékekkel – amilyen például a telefon és az internet is – nagyon aktuális.

Mi az, hogy felolvasószínház? Mi a különlegessége, amiért ezt a színpadi formát választottad?

A felolvasószínház egy különleges színházi műfaj, amikor már megvannak az irányok, megvannak a szándékok, de még rendelkezőpróba állapotban van a darab. Viszont ez egy kiváló lehetőség arra, hogy a kortárs magyar darabok, amelyeket a gazdasági kényszer miatt félve mutatnak be a színpadon, mégis láthatóvá váljanak a szélesebb közönség számára is.

Miért érdemes megnézni az előadást? Mit tanulhatunk belőle ma, a 21. században?

Hová lépünk ki az említett ajtón keresztül? Melyik énünk az igazi és ki az, aki folyton megfigyel minket? Megfigyeljük mi magunkat, mi egymást és most a 21. században már a gépek mindannyiunkat. Azt gondolom, hogy a színdarab alapkérdése ez a megfigyelés és a lét állandó egzisztenciális bizonytalansága, nem anyagi, hanem szellemi, emberi, morális értelemben, melyek kardinális kérdések a 21. században is.

***

2023. szeptember 24. 17:30 - Oláh János: Kenyérpusztítók - JEGYVÁSÁRLÁS

 

További SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat előadások:

2023. október 15. 17:30 - Háy János: Elem

2023. november 12. 17:30 - Magda, a Szabó

2023. december 03. 17:30 - Kaláka: Adventi koncert