
„...összekötni az eget és a földet..." címmel nyílik kiállítás, a Magyar Művészeti Akadémia alapító, örökös tiszteleti elnökének, Makovecz Imrének a műveiből az újonnan megnyíló Pesti Vigadóban március 17-én.
Az V. emeleten levő két terem közül az egyikben három kisebb makett áll majd: a paksi katolikus templom, a visegrádi Erdei Művelődési Ház és a Sevilla Expo '92 magyar nemzeti pavilonjának kicsinyített mása. Mezei Gábor építész, a kiállítás kurátora érdekességként emeli ki, hogy a sevillai magyar pavilont Spanyolországban védetté nyilvánították.
A tárlat két szinten, 60 tablón mutatja be Makovecz Imre megépült és tervezett épületeinek fotóit. Egy-egy épületről három kép készült egy méterszer egy méteres nagyságban. A termekben 30 üvegtárlóban az építész skiccrajzait, fényképeket és személyes munkaeszközöket állították ki. Falmatricákon idézetek olvashatók tőle saját kézírásával. Mindemellett három film is pereg: a Szerelmes földrajz című sorozat vele készült epizódja, Osskó Judit építész-szerkesztő 25 perces összeállítása, valamint Dárday István 3 perces animációja.
Makovecz Imre a budapesti Műszaki Egyetemen diplomázott, később Svájcban megismerkedett Rudolf Steiner munkásságával, szellemiségével. 1970-ben Erdélyben járt Kós Károly legendás építésznél. Első külföldi kiállítása Finnországban volt, több nemzetközi elismerés birtokosa. Tiszteletbeli tagjává választotta az Amerikai Építészeti Intézet és a Brit Királyi Építészeti Szövetség, megkapta a Francia Építészeti Akadémia Nagy Aranyérmét. 1992-ben társaival megalapította a Magyar Művészeti Akadémia egyesületet. A 2011-ben köztestületként megalakult Magyar Művészeti Akadémiának örökös tiszteleti elnöke. |
A tárlatra háromnyelvű – magyar, angol, német – katalógust ad ki a Magyar Művészeti Akadémia. Bevezetőjében Mezei Gábor kiemeli, Makovecz a tervezésben nem ismert kompromisszumot: számára nem volt fontos és kevésbé fontos feladat. Szembement minden divattal, és „sem a politika, sem a szakma nem volt elbűvölve a tevékenységétől" – írja az egykori munkatárs.
Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke ugyancsak a katalógus bevezetőjében azt emeli ki, Makovecz Imre példátlan gazdagságú életművet hozott létre határon innen és túl. Az elnök a következőt idézi az építésztől: „Célunk a gondolkodásból az azonnali cselekvés, a közép-európai szabad, faji gyűlölettől mentes szakrális szemlélet kialakítása."
A kiadványban olvashatók Makovecz elvei az organikus építészetről, amelynek szerinte kettős jelentése van: az épületnek szervesen kell illeszkednie a tájba és emberközpontúnak kell lennie, vagyis – ahogy írja – „Mindig az arc berendezésére figyelek. Ezért hasonlítanak az épületeim az ember arcára, fejére, koponyájára. A házaimat – alighanem egy Chagall-kép emléke nyomán – látó házaknak neveztem el." Szemük, szemöldökük, orrféléjük is van, vagyis az épület nála lény.
A katalógusban csoportosítva megtalálhatók templomai, többek között a siófoki, a kolozsvári, közösségi épületei, köztük a siklósi borház, a makói Hagymaház és a Remény hídja park projekt óvodája Mongóliában, valamint a Bartók Béla színpadi műveihez – A fából faragott királyfi, A kékszakállú herceg vára, A csodálatos mandarin – tervezett díszletei. A gazdagon illusztrált kötet végén a Makovecz tervezte családi házakban lakók közül többen elmesélik történetüket arról, milyen az élet egy ilyen épületben.
A Makovecz Imre-emlékkiállítás a Vigadóban szeptember végéig lesz látogatható.
A cikk eredetileg az mma.hu -n jelent meg, "Makovecz - ...összekötni az eget és a földet..." címmel.