Koncert 2023.09.17. 18:30
Tölts világosságot szívünkbe, Uram!

Jegyárak

Ingyenes, regisztrációhoz kötött

Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraestje Dávid Katalin 100. születésnapja alkalmából

A koncertre a regisztrációs helyek beteltek!

A 4. számú szimfonikus költemény (Liszt nem időrendben, hanem később, az általa jónak tartott sorrendben számozta be szimfonikus költeményeit) első alkalommal 1854-ben hangzott el. Liszt Ferenc Orfeuszt saját zeneszerzői ars poeticájának megfogalmazásához hívja segítségül, a partitúra előszavában így ír: „Szerettük volna itt megvalósítani a minden műalkotásból kiáradó, derűsen embernemesítő dallamot, ennek édes energiáját, fenséges hangzását; hullámzását, amely lágy, mint az elíziumi mezők fuvallata: fokozatos felemelkedését, amely a tömjénfelhőkéhez hasonlatos; áttetsző, azúros, éteri szellemet, amely a földet és a mindenséget mintegy a Harmónia átlátszó, kifejezhetetlen és titokzatos palástjával vonja be.”

„Életünk legfőbb értelme, hogy ragaszkodjunk ideálunkhoz, és szüntelenül munkálkodjunk megvalósításán.” Ezzel a gondolattal egészítette ki Liszt Ferenc Az ideálok című, Schiller költeményét követő szimfonikus művének programját. A darab – mely a művészi pálya hullámvölgyeiről és hullámhegyeiről, a becsvágyról, a kudarcról, a szüntelen küzdelemről és az elmagányosodás fenyegető árnyairól szól – e kiegészítés nélkül talán túlságosan is pesszimista hangvételű lenne, így azonban olyan univerzális érvényű maximával zárul, melyre általános, művészi hitvallásként tekinthetünk.

Debussy Hat antik felirat c. sorozata 1914-ben készült; Pierre Louÿs Bilitis-dalok című költeményéhez, 1900-ban írt kísérőzenéje nyomán alkotott, fogalmazott újra hat tételt ekkor négykezes zongoraművekként. Az elsőben (Pánnak, a nyári szél istenének megidézése) a pásztorok istene játszik a sípján ötfokú dallamot; a másodikban (Egy névtelen sírra) imbolygó egészhangú skála fordul a tétel vége felé kromatikus, ereszkedő dallamba; a harmadik darab (Hogy az éj kedvező legyen) nyugalmasan díszített melódiája lezárásként óhaj-felkiáltássá változik; a negyedik, szenvedélyes kitörésekkel tarkított mű (A kasztanyettás táncosnő) antik miliőjét görög hangsorok jelzik; és az ötödik (Az egyiptomi lányhoz) keletiesen díszes furulyaszólama vezet az utolsó tétel (Köszönet a reggeli esőért) esőcsepp-zsongásához; a mű legvégén, konklúzióként pedig visszatér a sorozat kezdetén felhangzó pánsíp.

"Dávid Katának darabot ajánlani eleve megtiszteltetés.

De ezen túl három lelkesítő körülmény van, amely csak tovább emeli a szellemi élmény tisztaságát. Először is Dávid Kata sugárzó személyisége, másodszor az a tudás és ismeret, az a látásmód, ahogy a kultúra mélységeit munkáiban elénk tárja, s végül nem múló szeretete Klukon Edit és Ránki Dezső együttes zenélése iránt, legyen ez négykezes vagy kétzongorás előadás.

Mivel a zeneszerző hasonló módon éli meg a két zongoraművész muzsikálását, kétszeresen is boldogító lehetőség volt Dávid Katának köszöntésül darabot írni, mind korábban, mind most, 100. születésnapjára.

A középkori művészet eszközeire a mi pillanatunkból rátekinteni öröm és varázslatos élmény, amellyel köszönetet mondunk azért, hogy Dávid Kata kortársai lehettünk."

/Dukay Barnabás/

...életrajz helyett

Néhány évvel korábbi „előhang” után 1985-ben kezdtünk együtt koncertezni, már első alkalommal is Liszt-művet,  a Mazeppa négykezes változatát játszottuk Lukin László tanár úr felkérésére. Az azóta eltelt 38 évben félezerszer léptünk fel közösen, a rengeteg itthoni koncert mellett Európa legtöbb országában, Amerikában és Japánban. 

Eleinte csak négykezeseztünk, később a kétzongorás, sőt a legutóbbi években Fülöp fiunkkal a háromzongorás formáció is rendszeressé vált. Inkább időrendi, mint fontossági sorrendben említve a következő szerzők zenéjében merítkeztünk meg: Bach összes versenyműve egynél több zongorára, Mozart négykezes művei és többzongorás versenyművei, Beethoven, Schubert, Schumann, Brahms és Grieg zongoraduói; Debussy, Ravel és Satie csodálatos négykezes és kétzongorás darabjai, Bartók kétzongorás művei, Messiaen: Visions de l'Amen szintén két zongorára.

Liszt zenéje és személyisége mindig közel állt a szívünkhöz, művei majd' négy évtizedes közös zenélésünk egyik alappillérét alkotják. A Via Crucis – melyet főművei közé sorolunk – négykezes változatát mi ketten mutattuk be 1986-ban, Faust-szimfóniájának korábbi, a legutóbbi időkig csak kéziratban létező, nagyszerű kétzongorás változatát szintén mi mutattuk be, Beethoven IX. szimfóniájának nagy műgonddal készített kétzongorás átiratát is rendszeresen játszottuk. Kezdettől fogva műsoron tartunk néhányat a szimfonikus költeményeiből négykezes átdolgozásban, de 2021-ben – Liszt 210. születésnapja alkalmából – eljátszottuk a teljes sorozatot. Liszt Ferenc a szimfonikus költeményeinek komponálásakor a zenekari változatokkal egyszerre mindegyik műből készített kétzongorás kivonatot, viszont évekkel, sok esetben 15-20 évvel később négykezes formába is öntötte őket rengeteg változtatással, igazi, csodálatos zongoraművek születtek. Hatalmas, felemelő és örömteli feladat ezeket a nagyközönség, de még a zenészek által is jórészt ismeretlen változatokat eljátszani.

Külön kell szólnunk a Dukay Barnabással kialakult, most már két évtizedes kapcsolatunkról. 2002-ben játszottuk az akkor még egyetlen kétzongorás művét, és azonnal rabul ejtett bennünket varázslatos békéjű, aktuális "trendektől" mentes, bensőséges világa. Azóta mintegy ötórányi egy-, két- és háromzongorás zenemű született, a többsége nekünk ajánlva. 2020-ban, 70. születésnapja alkalmából hárman megszólaltattuk négy koncerten az oevre túlnyomó részét.

Klukon Edit és Ránki Dezső

***

Köszöntőt mond:
TURI Attila, az MMA alelnöke


A rendezvény házigazdája:
JUHÁSZ Judit, az MMA szóvivője

***

Műsor: 

LISZT Ferenc:

Orpheus / Orfeusz
4. szimfonikus költemény a szerző négykezes átdolgozásában


DEBUSSY:

Six épigraphes antiques / Hat antik felirat
1. Pour invoquer Pan, dieu du vent d’été / Pánnak, a nyári szél istenének megidézése
2. Pour un tombeau sans nom / Egy névtelen sírra
3. Pour que la nuit soit propice / Hogy az éj kedvező legyen
4. Pour la danseuse aux crotales / A kasztanyettás táncosnőhöz
5. Pour l’Égyptienne / Az egyiptomi lányhoz
6. Pour remercier la pluie au matin / Köszönet a reggeli esőért


DUKAY Barnabás:

... és örvendezik a lelkem üdvözítő Istenemnek, ...
hangszeres antifóna – két zongorára Dávid Katalinnak ajánlva

Reggeli dicsérő és kérő esti ének - Tölts világosságot szívünkbeUram!
hangszeres antifóna, orgánum és himnusz – két zongorára Dávid Katának 100. születésnapjára – ősbemutató

 

LISZT Ferenc:

Die Ideale / Az ideálok
12. szimfonikus költemény, Schiller nyomán a szerző négykezes átdolgozásában

 

Dávid Katalin Széchenyi-nagydíjas művészettörténész, művészeti író életrajza az MMA alábbi oldalán érhető el.

 

A részvétel ingyenes, de előzetes, online regisztrációhoz kötött.

/fotó: Felvégi Andrea - Fesztivál Akadémia Budapest/

Helyszín

Díszterem A Pesti Vigadó II. emeletén található gyönyörű Díszterem kiváló helyszínt biztosít koncertek, hangversenyek, kulturális események, konferenciák, álló- és ültetett fogadások, gálavacsorák megrendezésére. bővebben a helyszínről