Ismeretterjesztés 2018.10.02. 10:00
Fotóművészeti Konferencia

Jegyárak

Díjtalan belépés

1. NAP - A konferencia alapgondolatát az a rideg tény indította útjára, hogy mind a mai napig nem jelent meg a magyar fotóművészet történetét a kezdetektől napjainkig összefoglaló kiadvány. Mi ennek az oka? 

Végiggondolva a lehetséges válaszokat számtalan további kérdés merül föl.

Legalapvetőbben, hogy a teljes magyar fényképészet történetéről, fotótörténetről vagy a fotóművészet történetéről kell, hogy szóljon? Azonnal beleütközünk az alapfogalmak tisztázatlanságába, mert maga a fotó, a fotográfia, a fénykép, a fotóművészet, művészeti fotó, képzőművészeti fotóhasználat szavaink/fogalmaink is definiálásra szorulnak. A magyar nyelv árnyalatai még a szakmán belül sem bírnak közös jelentéssel és sokszor bebizonyosodott, hogy nem egységesen gondolkodunk róluk. Sőt! Néha ezen alapok tisztázatlansága a konfliktusok forrása.

9.30-tól Regisztráció

10.00 Köszöntők:

Buglya Sándor, a Film- és Fotóművészeti Tagozat vezetője, az MMA rendes tagja

Vashegyi György, az MMA elnöke

Délelőtti program:

Levezető elnök:
Barta Zsolt Péter fotóművész, az MMA levelező tagja

10.15 Vitaindító bevezető: Barta Zsolt Péter

10.20 Kincses Károly fotómuzeológus, az MMA levelező tagja – Széllel szemben, kábé negyven éve. Szubjektív magyar fotótörténet

10.40 Fábián László író – ... a hallucináció új formája. Kérdések, szempontok, csapdák, remények

11.00 dr. Tomsics Emőke PhD, főmuzeológus, MNM Történeti Fényképtár – Művészet-e a fotográfia? A fotográfia művészetként való meghatározása Magyarországon a kezdetektől az 1930-as évekig – értelmezés és kronológia

11.20 Balla Gergely egyetemi tanársegéd, fotóművész – A századelő fotóamatőr mozgalmának vizuális és kulturális környezete

Hozzászólások

12.00–13.30 Ebédszünet

Délutáni program:

Levezető elnök:

Haris László fotóművész, az MMA rendes tagja

13.30 Bán András PhD, műkritikus – „A mi új világunkról adnak művészi jelentést.” Fotóhasználat az ötvenes években Magyarországon

13.50 Flesch Bálint archaista, konzerváló fotográfus – A fototechnika-történeti információkhoz való viszony az elmúlt fél évszázadban

14.10 Kávészünet

14.30–16.30 FÓRUM (beszélgetés a hallgatóság részvételével)

Hogyan jöhetne létre egy szakmai konszenzus? Addig is milyen kánon szerint rendeződnek fotóművészeti kiállítások? Kiállító intézmények, galériák, kurátorok, vagy magángyűjtemények mutatnak föl kánont? Miért hiányoznak alapkutatások, amire biztonsággal lehetne építeni? Mi lehet az a szakmai alapkritérium, amin közmegegyezéssel továbbjutva végre megszületik egy ilyen összetett fotótörténeti munka? A múltunkban, vagy a jelenünkben gyökerezik, hogy nincs jelentős előrelépés? Milyen feltételeknek kell létrejönni, hogy megindulhassanak a munkák? A fotográfia művészete milyen helyet foglal el a teljes hazai kultúrában? Válaszokat keresünk, hogy a vizuális tömegtermelésben, egyáltalán ebben a fényképrengetegben, mi a mai helyzete a fotóművészetnek? A jelenből tekintünk visszamenőlegesen a fotóművészetre, vagy saját korszakaiban ítéljük meg? A mai Magyarország területén élt és élő fotóművészeket vagy a határon túliakat is a teljes magyar fotográfia részének tekintjük? Ismerjük-e őket és munkásságukat? Az egyetemes fotográfiában is értelmezhetően, fellelhető-e nemzetkarakterológia a magyar fotóművészetben?

Szervező: Magyar Művészeti Akadémia Film- és Fotóművészeti Tagozata

További információk

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de előzetes, online regisztrációhoz kötött; melyet a lap alján található "Jelentkezés" gombra kattintva tud megtenni,

A konferencia második napjára külön kell regisztrálni; jelentkezését ITT tudja leadni.

Helyszín

Sinkovits Imre Kamaraszínpad A Pesti Vigadó IV. emeletén található Sinkovits Imre Kamaraszínpad színpadi produkciók megrendezésére szolgál. bővebben a helyszínről