Hírek

„…csak nézek föl, föl, s egyre följebb és még mindig nincs sehol a mennyezet!”
2022. 06. 14.
„…csak nézek föl, föl, s egyre följebb és még mindig nincs sehol a mennyezet!"
„…csak nézek föl, föl, s egyre följebb és még mindig nincs sehol a mennyezet!"

Urbán Soma Rácalmásról látogatta meg családjával a Pesti Vigadót, mivel az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) művészettörténeti döntőjében a Feszl Frigyes tervezte épülettel foglalkozott. De mi is az az OKTV? És miért éppen a Pesti Vigadó?

Lesti Árpád interjúja

Hogyan mutatnád be magad?

Rácalmási vagyok, a Dunaújvárosi Széchenyi István Gimnáziumba járok, most érettségizem. A történelem és a matek áll hozzám a legközelebb, szabadidőmben pedig néptáncolok a Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttesben.

Urbán Soma

Milyen versenyen vettél részt és mi ennek a jelentősége?

Az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) indultam, ami a legrangosabb hazai verseny a középiskolák 11. és 12. osztályos diákjai számára. Az elért helyezésekért a felvételi eljárás során többletpontok is járnak, azonban a művészettörténethez most már nem, ettől függetlenül nagy a verseny. Szinte minden tárgyból megszervezik, tantárgyaktól függően két, vagy három fordulóban. Az első, novemberi fordulóra a megadott irodalomjegyzékben szereplő művekből kellett felkészülni és mindenkinek a saját iskolájában kitölteni egy tesztkérdéseket tartalmazó feladatlapot. Februárban került sor a második fordulóra, ahol művészettörténet esetén pályázatot, pályamunkát kellett készíteni és beküldeni. A lehetséges öt téma közül én a nyírbátori stallumot választottam. Márciusra derült ki az eredmény, ezt követte az áprilisi döntő, ami már központi helyszínen zajlott. Egy, maximum öt perces prezentációt kellett előadni a historizmus korához kapcsolódó választott műalkotásról, valamint a kihúzott témában képek segítségével műelemzést tartani.

Mikor dőlt el, hogy elindulsz?

Az osztályfőnökömnek Hutvágnerné Róth Évának, - aki történelem és irodalomtanárom is - korábban már volt döntős tanítványa, s már a 9. osztályban jelezte felém, hogy érdemes lenne a jövőben nekem is próbálkoznom. Először tavaly jelentkezhettem, de végül karantén miatt nem vehettem részt az első fordulóban, idén matematikából és művtöriből indultam, utóbbiban jutottam a döntőbe.

Melyik fordulóban foglalkoztál a Pesti Vigadóval?

A döntőben a historizmus korához kapcsolódóan egy előre kiválasztott műalkotásról kellett előadnom. Több ötletem is volt, végül úgy döntöttem, hogy épületről szeretnék beszélni, aztán megláttam egy könyvben a Vigadó épületét, s így született az ötlet. A Pesti Vigadó nem kifejezetten a historizmus stílusában épült, de van a historizmusnak olyan definíciója is, ami minden olyan épületre alkalmazható, aminek elmúlt korok stílusai az előképei, példaképei, így választhattam ezt is.

A Pesti Vigadó épületének külső homlokzata,  fotó: Urbán Soma

Hol tudtál utánanézni az épületnek? Merre indultál el a kutatás során?

Könyvtárközi kölcsönzésen keresztül megszereztem Holló Szilvia Andrea: A pesti Vigadó című művét, valamint egy Gerle János szerkesztette Feszl Frigyes válogatást, illetve Révész Emese: A magyar historizmus című kötetét. Ezeken kívül a Pesti Vigadó Wikipedia oldalát használtam kiindulási pontként, onnan mentem tovább. A kiírás szerint PowerPoint prezentációt kellett készítenem, amiben főleg képi anyag kaphatott helyett, s azt bemutatva kellett előadnom. A felhasznált képek nagy részét saját magam készítettem, néhány könyvből és az internetről származik.

Az előadás elkészítéséhez felkerested az épületet. Milyen érzés volt az olvasmányok után belépni?

Igen, áprilisban még részt tudtam venni egy Épülettörténeti sétán is, ami nagyon hasznos volt, ekkor készítettem a fotókat. Egyrészt személyesen mégiscsak más egy épület, mint fényképeken, vagy olvasva róla. Másrészt, sokkal monumentálisabb volt, mint gondoltam. Lenyűgöző volt belépni ebbe a hatalmas térbe, ahol csak nézek föl, föl, s egyre följebb és még mindig nincs sehol a mennyezet!

A Pesti Vigadó épületének külső homlokzata,  fotó: Urbán Soma

Mennyi idő állt rendelkezésedre a döntőre való felkészülés kapcsán?

Márciusra derült ki, hogy bejutottam a döntőbe, így egy hónapom volt a felkészülésre. Tizenhárman vettünk részt a harmadik fordulóban, ahol a prezentációm és a műelemzésem után meghallgattam még az utánam jövőt, aztán hazajöttem, mivel az eredményhirdetésre csak egy héttel később került sor. Levélben értesítettek arról, hogy második lettem, amivel teljesen elégedett vagyok, mert nem számítottam rá, hogy idáig eljutok.

Hamarosan végzel a gimnáziumban. Mennyiben segítette a versenyre történő felkészülés és a Pesti Vigadó megismerése a tanulmányaidat?

Építészmérnöknek szeretnék továbbtanulni, ebből a szempontból sokat adott az épület megismerése, valamint önmagában a versenyre való felkészülés is. Korábban nem ismertem a Pesti Vigadót, pedig abszolút kiemelkedő, fontos közép-európai jelentőségű komplexum. Magyarországon a romantikus építészetnek nincs túl sok képviselője, s a Vigadó ennek kiemelkedő darabja. Úgy látom kevesebbet tudunk róla, mint amilyen fontos.