Hírek

Jagicza Patrícia: Doppelgänger (olaj, vászon, 2019)
2020. 11. 04.
Jagicza Patrícia: Doppelgänger (olaj, vászon, 2019)
Jagicza Patrícia: Doppelgänger (olaj, vászon, 2019)

A hónap műtárgya

2020. november

Jagicza Patrícia 2018-ban, amikor a Magyar Művészeti Akadémia Fiatal művészeti ösztöndíját elnyerte, éppen páros kiállításra készült Kaliczka Patrícia képzőművésszel. Jelen tárlaton, a Pesti Vigadóban tekinthető meg több olyan alkotás is, amely ezen — azóta megvalósult — kiállítás és sorozat része lett, és amelyen a két művésznő arcképe együtt szerepel. A közös tárlat, amely a Ritual Trail to Self címet viselte, 2019-ben a Stúdió Galériában került megrendezésre.

Jagicza Patrícia 1986-ban született Budapesten, 2011-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán. Már 2009 óta számos ösztöndíjban (pl. Köztársasági Ösztöndíj, Ludwig Alapítvány Ösztöndíja, Derkovits Gyula Képzőművészeti Ösztöndíj) és díjban (KOGART Díj, MANK Díj stb.) részesült, valamint több önálló kiállítást is rendezhetett — egyebek mellett — az Art9 Galériában, az Alföldi Galériában és a KOGART Galériában is. Műveit több mint 40 csoportos kiállításon láthatta a közönség itthon és külföldön egyaránt.

A művésznő 2019-ben készített Doppelgänger (jelentése: hasonmás) című képe – amelyet novemberben a Pesti Vigadó a Hónap műtárgyává választott –, a Kaliczka Patríciával közös önarcképek sorozatába illeszkedik. Jagicza Patrícia a figurális festészeti hagyomány irányából közelíti meg a portré- és aktábrázolást, munkáiban fontos szerepet kap az önkifejezés, az önmagára való reflexió. Művein hangsúlyos és megkerülhetetlen téma a nőábrázolás és a nőiség megélésének kifejezése. A mű, amely egy Kaliczka Patríciával közös kettős portré, monokróm, homogén háttérre készült, amelynek főszereplője az Yves Klein-kék szín is. Yves Klein a 20. század közepének jelentős szobrásza és festőművésze volt, az ő nevéhez fűződik, a ma már Klein-kékként ismert szín kikísérletezése. A szín, amely eredetileg ultramarint tartalmazott, az IKB nevet kapta, és a francia művész védjegyeként használta.

Jagicza Patrícia festményén a két lefejezett nőalak, akik test nélkül „lebegnek" a művön, azonos magasságban láthatóak. Ennek okát az alkotó maga is hangsúlyozza, a cél ugyanis az volt, hogy a két művész között ne alakuljon ki alá- vagy fölérendeltségi viszony. A dominancia e képen inkább a tekintetben jelenik meg, amely a festmény nézőire szegeződik.

***

KIÁLLÍTÁSAJÁNLÓ

Az MMA Képzőművészeti Tagozatának díjazottjai VI.

A kiállítás 2020. október 28. és december 6. között látogatható.