Jegyárak
Az MMA Művészeti Ösztöndíjprogram 2018-2021. évi képzőművészeinek kiállítása
Alkotói gesztus – külső figyelem – gyakorlás – siker
A fenti tétel le is záródhat körszerűen önmagában, de spirális ívvé is válhat, végigkísérve a felkészülés évtizedeit, egész életre szóló, lüktető folyamattá sodródhat. A gyermekrajztól a tehetségkutatáson keresztül, a strukturált művészképzés alap és felsőfokú rendszeréig, Magyarországon az alkotó ember több irányból érkezhet művészi pálya első évtizedéhez. Itt kezdődik a kemény szelekció, ahol a mérőműszerek és mértékegységek homályosságát, időnként túlvilágítja a vibráló szakmai közvélemény, intézményi és a for-profit figyelme, vagy máskor épp ellenkezőleg: a tehetség „szerénysége” okán csöndes alkotói praxissá válik. A külső figyelem ebben az életszakaszban a legbizonytalanabb, inkább véletlen, de az is lehet, hogy sorsszerű. Van néhány állami ösztöndíjprogram, mint a Derkovits Ösztöndíj, vagy az NKA pályázatok, de ezeket a fiatal művészek 10 – 20%-a érheti el. Ami itt segíthet, az a korábbi keltezésű mester-tanítvány kapcsolat, az újra éledező művésztelepi közösségek alakulása, de már a kereskedelmi galériák, műhelyek is kezdik keresni, felfedezni, igazolni a tehetségeket.
Szabó Ábel: Anya és lánya, 2019, olaj, vászon, 90 x 120 cm, fotó: Szabó Ábel
Ám az MMA Művészeti Ösztöndíjprogramja egy új, jelentős, közpénzből létrehozott mecenatúra, amely első évfolyamának (2018-2021) eredményét a Departure kiállítás, és az azt kisérő jelentős művészeti kiadvány adja közre. Amikor támogató stratégiáját az MMA kidolgozta, azt gondoltuk, remek hátteret és biztonságot fog jelenteni az ösztöndíjasoknak az a három év, amit kizárólag és célzottan a saját munkájuk, alkotói programjuk fejlesztésére fordíthattak.
iski Kocsis Tibor: Balatonvilágos, diptichon, 2020, pasztell, papír, 190 x 190 cm, fotó: Biró Dávid
Az immár negyedik alkalommal meghirdetett Ösztöndíjpályázat lehetőséget kínál a 20 és 50 év közötti, az anyaországbeli és határon túli, és hazai kulturális kisebbséghez tartozó figyelemreméltó művészeknek is. A pályázat kritériumai között fontos szerepe van a négyhavi beszámolási kötelezettségnek, de ennek a mibenléte és a hozománya tejesen ismeretlen volt a szervezők számára. Az alkotók inkább bizalmatlanul viszonyultak hozzá, hiszen ilyenkor szükségszerűen a munkafolyamatban lévő művek, kísérletek kerülnek megmutatásra.
Bódi Barbara Boba: Kortársak 2, Bari Janó portréja, 2021, olaj, vászon, 40x50 cm, fotó: Bódi Barbara Boba
A képzőművészek a tevékenységük során mindenkor a bőrüket viszik a vásárra, mert nincs főnökük, aki eligazítaná őket, és ellenőrük sincs, aki véleményezné. Így egy-egy alkotói ciklus lezárta, megmutatása után az egyéni, vagy nagyobb csoportos kiállítás alkalmával a publikálás jóleső érzésén túl, mindig nagy érdeklődéssel várják a szakmai és látogatói véleményeket egyaránt. Ennek megfelelően a beszámolóknál lehetőség nyílik egy potenciális alkotói reakcióút megnyitására, hiszen egyfajta workshop keretében, nemcsak megmutatják munkájukat, hanem beszélgetés is kialakulhat az egyéni és kollektív kulturális és szakmai kérdésekről.
Az első évfolyam beszámolói során fokozatosan rajzolódott ki, hogy ezek az intenzív együttlétek, egymás megismerései, az alkotó folyamatokba való belelátás, a különböző kifejezési módok hiteles megnyílása, a minőség, az elkötelezettség és a személyiség, milyen széles variációsorát tudja felmutatni a művészi megnyilvánulásnak, és a későbbi közös munkának. Három év alatt tizenkét együtt töltött nap, még a szekcióvezető számára is, a művészeti diszkurzus vadonatúj, hatékony eszköze lett. A harmadik beszámoló alatt tapinthatóvá vált a “véletlenszerűen” összekerült tizenhat alkotó és egy művészettörténész közösséghálója. A második évben beütő világjárvány a személyes találkozást kizárta, így mi is az online térben, konferenciaformában maradtunk kapcsolatban. 2021 nyarán az újra együttlét alkalmával a tizenhét ösztöndíjas sorban kibontotta a féléves bezártság személyére és a művészetére átsugárzó hatásait.
Erős Apolka: Femme Fatale I., 2020, kompozit, textil, bőr, vas posztamens, 220x120x60 cm, fotó: Erős Apolka
A megismert alkótóutak érdekes művészetlélektani és alkotásszociológiai tapasztalatot gyümölcsöztek a három év alatt, így kijelenthető, hogy a folyamatosan működő ösztöndíjprogram kiváló forrása lehet a művészi alkotás szociológia, lélektan, és filozófia tudományos kutatásainak. Bizonyos karakterjegyek: a művészet iránti elkötelezettség, a munkaszeretet, az értéktisztelet, a kíváncsiság, a makacsság, az elhivatottság létrehoz egy közös aurát, ami egy nem várt segítség, mert ez a metodika a tanulásnak, az épülésnek, és az egymás építésének az alapja. Ilyen fogalom, hogy művésztovábbképzés nincs, nem is létezik a közbeszédben. Pedig a hatvanas évek óta a szellemi élet „civil talaján” már működött. Így jöttek létre baráti körök, művésztelepek, szimpozionok. De most ez a jelenség akadémiai talajt kapott, ami állami támogatással rendszerré válhat.
Végül kiemelném: a Vigadóban látható Departure kiállítás nem csupán egy sokszínű, változatos, magas szintű válogatás, hanem érett, kiforrott művészek érdek nélküli, intenzív egymásra figyelését, az ebből eredő elemelkedést, közös gazdagodást, vagyis a magasabb, szélesebb szellemi horizontot is sugározza.
Kurátor: Farkas Ádám professor emeritus, Kossuth-díjas szobrászművész, Az MMA elnökségi tagja
Kiemelt kép - Gálhidy Péter: Helyzet
Szervező: Magyar Művészeti Akadémia
Bővebben az MMA oldalán
***
Tárlatvezetések:
***
Farkas Ádámmal, a Nemzet művészével, a Departure tárlat ösztöndíjas kiállítóinak mentorával, Kalmár András beszélgetett a Kultúrpart Trend FM 94.2-n hallható adásában.
***
VÁLTSON ÉVES KIÁLLÍTÁSBÉRLETET!
A kártya egy egész éven át élményekkel ajándékozza meg tulajdonosát! A Pesti Vigadó éves kiállításbérlete korlátlan számú belépést biztosít az aktuálisan látogatható valamennyi kiállításra és a teljes műemléki épület látogatható tereibe.