Jegyárak
Bérleten kívüli hangverseny - Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Műsor:
Madarász Iván: RAP-petíció
Szélpál Szilveszter rap
Madarász Iván: Episodi concertanti – III. fuvolaverseny
Wendler Enikő fuvola
***
Madarász Iván: Lót
Szegedi Csaba - Lót
Meláth Andrea - Lótné
Szabóki Tünde - Lót 1. lánya
Létay Kiss Gabriella - Lót 2. lánya
Kiss B. Atilla - 1. angyal
Boncsér Gergely - 2. angyal
Kovács István - Árus
Viszló István - Zsebtolvaj
Dékán Jenő - Homoszexuális
Bakos Kornélia - Prostituált
Káldi-Kiss András - Koldus
A Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa (karigazgató: Hajzer Nikolett)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Vajda Gergely
A Madarász Iván muzsikájának szentelt est első darabja – a RAP-petíció – igazi határátlépés a klasszikus zenétől távoli rap világába – mind a komponista, mind a fiatal bariton, Szélpál Szilveszter számára, aki a Szegedi Nemzeti Színházban opera- és operettszerepekben lép fel.
A zeneszerző eddigi munkásságában kitüntetett hely illeti meg a fuvolát, hiszen ez a hangszer az egyetlen, amelyre három versenyművet is komponált. Az Episodi concertanti, vagyis a III. fuvolaverseny fontos mérföldkő azon az úton, amelynek korábbi állomásai a Flautiáda és a Concerto F(L)A. Csengery Kristóf így ír a koncert nyitószámáról: „A főszerep a fuvoláé, amelynek szólama mindjárt a mű elején hosszú hangokkal, frullatókkal, crescendókkal, gyors gesztikuláló szakaszokkal, majd tartott hangokon végrehajtott glissandókkal jelzi, hogy Madarász a hangszeres írásmódban az elmúlt évtizedek összes innovációját kamatoztatja.” A kompozíció különlegessége, hogy a fuvola három jól elkülönülő szakaszban kamarazenei betétként előbb az oboával, majd a trombitával, végezetül a szólóhegedűvel játszik duettet. A darab lassú, poétikus résszel ér véget.
A koncert második felében a Lót című opera csendül fel, amely 1985-ben született a Magyar Televízió felkérésére, Karel Čapek novellája nyomán. A bibliai történettől eltérően Lót, miután megmenekítette családját, visszamegy Szodomába, hogy osztozzon a többiek sorsában. A zene lüktetésének fő éltető eleme a repetíció. Drámai kórusok váltakoznak megrázó erejű szólórészekkel. A címszerepben a kiváló lírai baritont, Szegedi Csabát hallhatjuk.
Vajda Gergely 1973-ban született karmester, zeneszerző, klarinétművész. Tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végezte. 2011-től 2014-ig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első karmestere, majd első vendégkarmestere. 2011-től a Huntsville-i Szimfonikusok zeneigazgatója, 2018 óta az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetője, az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány programigazgatója. Pozíciói mellett számos nemzetközi együttes, zenekar és operaház visszatérő vendég-dirigense.