LXX - Jovián 70. / A hónap műtárgya - 2022. január
„Saját magamból indulok ki, s személyiségjegyeimet próbálom belevinni mindabba, amit éppen csinálok. Ez a saját életemről szól, meg arról a kényszerről, hogy festeni kell."
– fogalmaz Jovián György, Munkácsy Mihály-díjas, erdélyi magyar festőművész és grafikus, a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának tagja saját ars poeticáját illetően.
Jovián György: Pallium Mariae, 2011, olaj, vászon, 170 x 200 cm, BTM Kiscelli Múzeum — Fővárosi Képtár
A szilágyszomlyói születésű Jovián György absztrakt alkotásai (pl. Bontás-széria) mellett realista stílusú, figurális képeket (pl. Lány unikornissal sorozat) alkot, ezzel párhuzamosan a Pesti Vigadó-beli LXX c. kiállítás is a művész világának ezen két szegmensébe kínál betekintést.
A művész kifejezésmódjának legfőbb jellemzőiként említhetjük a részletek finom kidolgozását, a mitologikus, filozofikus, de akár a mindennapi életből vett képi elemek vegyítését. Utóbbi években kompozícióit jellemzően vászonra, olajfestékkel festi. Jovián gyakorta jelenít meg szakrális témákat, vagy ábrázolja esetleg a mindennapok egyes momentumait szakrális megfogalmazásban. Festészetében sokszor találkozhatunk melankolikus hangnemű képekkel, melyeknek témája „az emberi sors látlelete" (Lajta Gábor). Joviánt a magány, az elmúlás, a kiüresedés témái mellett a kiszolgáltatottság foglalkoztatja különösképpen. Kompozíciói jellegzetes elemei a festményenként más-más színben feltűnő, kis négyzetek vagy raszterpontok, melyek egyfajta elválasztó síkként funkcionálnak: a befogadó és a mű közötti, láthatatlan és szimbolikus falat jelképezik.
A Pallium Mariae c. festményen egy Jovián esetében visszatérő téma kerül ábrázolásra: az „elesettség esztétikájával" (Jovián György), a fekvő, kiszolgáltatott emberrel, ebben az esetben egy rendhagyó kompozíciójú önarcképpel találjuk szembe magunkat. A szokatlan beállítás félreérthetetlenül idézi elénk Andrea Mantegna, padovai, a reneszánsz quattrocento szakaszában aktív festő Halott Krisztus (vagy Krisztus siratása, 1480 k., tempera, vászon, Pinacoteca di Brera, Milánó) c. művét. A megfogalmazásbeli hasonlóság olyannyira erős, hogy a Pallium Mariae-re tekinthetünk a Halott Krisztus parafrázisaként. Mindkét festményen szokatlan beállításból szemlélhetjük az ábrázolt alakokat: a bizarr perspektíva (alulnézet, eltúlzott rövidüléssel) nagy mértékben meghatározza a befogadó helyét: mindkét esetben az az érzésünk, szinte ugyanabban a térben foglalunk helyet az ábrázolttal, intim közelségbe kerülünk vele. A reneszánsz mű a korban nagy felháborodást keltett, a blaszfémia határait feszegetve azzal, hogy a halott Jézust ily módon, kiszolgáltatott helyzetben jeleníti meg.
Jovián György művei számos közgyűjteményben megtalálhatóak (Magyar Nemzeti Galéria, Petőfi Irodalmi Múzeum, Ludwig Múzeum, a győri Xantus János Múzeum vagy a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum).
Szerző: Imre Hanna
A januári hónap műtárgya megtekinthető az LXX -Jovián 70. című kiállítás keretében, a Pesti Vigadó VI. emeleti kiállítóterében.
***
Kiállításokhoz kapcsolódó további A hónap műtárgyaink:
Ruth Gilmour: Loose Gatherngs I-III. - A hónap műtárgya / december
Görgényi István: Céllövészet - A hónap műtárgya / november
Szentpétery Ádám: Covid20 - A hónap műtárgya / október
Sipos Balázs: „Áldozati Bárány" - A hónap műtárgya / szeptember
Legyetek tanúim kiállítás: Körmeneti Úrmutató - A hónap műtárgya / augusztus
Szenes István: Petőfi Színház, Veszprém, 1988. – rekonstrukció - A hónap műtárgya / július
Árendás József: Bauhaus 100 és Bakos István: Ifjúság című film plakát - A hónap műtárgya / június
Hager Ritta: Heuréka - Örömök a karanténban - A hónap műtárgya / május
Csíkszentmihályi Róbert: Zene - A hónap műtárgya / április
Orosz István: Tovarisi Konyec! - A hónap műtárgya / március
Keresztes Dóra: Vigyorgó búbánat - A hónap műtárgya / február
Csíkszentmihályi Róbert: Gépember - A hónap műtárgya / január
***
VÁLTSON ÉVES KIÁLLÍTÁSBÉRLETET!
A kártya egy egész éven át élményekkel ajándékozza meg tulajdonosát! A Pesti Vigadó éves kiállításbérlete korlátlan számú belépést biztosít az aktuálisan látogatható valamennyi kiállításra és a teljes műemléki épület látogatható tereibe.